"לכל ילד יש כוכב להגיע אליו,
לכל ילד יש סולם משלו,
כל ילד עולה בקצב שלו.
מותר ורצוי שתחזיקו לו את הסולם"
בקיץ האחרון ערכה מכבי שירותי בריאות סדרת וובינרים מרתקים לקהל המטפלים והמטפלות בתחומי התפתחות הילד.
פרופ' לידיה גביס, מנהלת תחום התפתחות הילד במכבי, עודדה מאד את היוזמה, שנתנה במה לכמה מהמטפלות המנוסות במכבי לדבר על נושאים חשובים ומרתקים בתחום.
לידיה בחרה להעביר וובינר בנושא "דגלים אדומים" ולדון בהסימנים המעידים על קשיים התפתחותיים של ילדים בשנתיים הראשונות לחייהם.
"אנחנו יודעים שההתערבות המוקדמת והרב מקצועית משנה את התפקוד העתידי וזו בעצם המטרה שלנו."
בהרצאתה השוותה לידיה את התפתחות הילד למוסיקה, כאשר ההתפתחות מורכבת מאבני דרך כמו שהמוסיקה מורכבת מתווים. כדי לדעת באמת אם ישנה התפתחות לא תקינה, היא אמרה, לא מספיק לדעת להקשיב, צריך להכיר לעומק את התווים.
לידיה הדגישה שחשוב לזכור שילדים שונים זה מזה בקצב ההתפתחות שלהם ובכל זאת – יש שלבים שחריגה מהם עשויה להעיד על בעיה, והיא אותם "דגלים אדומים".
בהרצאה תארה פרופ' גביס את אבני הדרך בהתפתחות כל גיל, בהיבטי מוטוריקה גסה, שפה ותפקוד חברתי ולצידן תארה את הדגלים האדומים האפשריים, המחייבים בדיקה נוספת.
במוטוריקה הגסה למשל, ישנם שלבים שחשוב לעבור על פי הסדר שלהם:
הרמת ראש וגו – התהפכות – ישיבה – זחילה – הליכה – ריצה וקפיצה, כשההתפתחות היא על פי סרגל A בו משתמשים הפיזיוטרפיסטים.
שלב ההתהפכות, שבאופן טבעי הוא קודם מהבטן לגב, "התהפך" מעט בשנים האחרונות משום שהרבה הורים משכיבים את הילדים בעיקר על הגב מחשש למוות בעריסה.
זה יכול להצטייר כדגל אדום אך למעשה הוא תולדה של השכיבה הממושכת על הגב. לידיה ספרה שההמלצה לתינוקות היא לישון על הגב אבל לשהות על הבטן במהלך היום. יש לזה חשיבות עצומה להתפתחות.
לקראת סוף ההרצאה סיפרה פרופ' גביס על המיתוסים הרבים הקיימים המתייחסים לבעיות התפתחות שונות (בעיית שמיעה, תאומים, אופי הילד וכו'). מיתוסים אלה מעלים פעמים רבות דגלים אדומים שלא לצורך או מעכבים אבחון של סמפטומים אמיתיים ללקות: "זה בגלל שהוא לא שומע טוב", " זה בגלל שהבית הוא דו שפתי" טיעונים אלה נאמרים על ידי הורים פעמים רבות כאשר יש עיכוב שפתי.
במקרים כאלה על המטפל לבדוק האם התפתחות התקשורת תקינה או לא לצד בדיקות השמיעה והאחרות המבוצעות.
ההרצאה הסתיימה בסשן מקצועי ואינטרקטיבי עם שאלות חשובות ורלוונטיות בשיתוף הקהל.