ההרצאה מבוססת על השדה הקליני של הדוברת, מיכל גליקין-לבנטר. מיכל בעלת תואר ראשון ותואר שני מחקרי בריפוי בעיסוק, עוסקת בהפרעות קשב וויסות רגשי, וכיום עובדת במכון להתפתחות הילד במכבי שירותי בריאות וכן בפגיית הדסה בתחום הוויסות הרגשי והקשרו לאכילה.
בהרצאה נדבר על איך "עובדת" הפרעת קשב (רמז: הכל בראש), ניתן דוגמאות מחיי היום-יום לביטויים השונים שלה, נשתף בדרכים בהן הורים יכולים לעזור לילדיהם, ונקנח בהסבר על הקשר בין ריפוי בעיסוק להפרעות קשב.
הפרעת הקשב ADHD היא הפרעה ניורו-התפתחותית מולדת, והיא לא נרכשת, זה משמעותי להבין מכיוון שהסימפטומים של הפרעת קשב יכולים להופיע בגיל מאוד צעיר. אחד המוקדים המרכזיים של הפרעת קשב הוא חוסר יציבות תפקודי וליקוי בתפקידים ניהוליים. כלומר, אפשר לזהות פער משמעותי בין התפקוד של הילד במהלך השתתפות בקבוצה לבין שיחה עם הילד באופן פרטני או פער בין ההתנהלות שלו בבית לעומת התפקוד בבית הספר או בגן. זה עשוי לבלבל.
אם לא מזהים שמדובר בהפרעת קשב, עלול להיווצר "כדור שלג" שיכול לגרום לקשיים רגשיים ולתסכול בקרב הילד וההורים. גם האבחון שלה עשוי להיות פתלתל, מכיוון שההפרעה יכולה להופיע ב-2 תצורות: בהיפראקטיביות וחוסר שקט, או ברחפנות ומופנמות שנלוות לחוסר יכולת להתרכז בכיתה. אנו נבין ביחד ממה מורכבת הפרעת הקשב ואיך ניתן להכיר אותה לעומק כדי להתמודד איתה ביום-יום.
מיכל מגיעה עם עצות מבוססות מחקר קליני, כאשר המטרה היא לתת כלים לילד ולהורה, ממש כאלו שאפשר לתרגל בבית! לא במקרה כותרת ההרצאה היא "המיומנויות הנדרשות לנהל הפרעת קשב וריכוז", משום שמיכל מעניקה כלים לנהל את ההפרעת הקשב ולהתנהל עימה. למשל, חלוקה של משימה גדולה למספר משימות קטנות עשויה להקל על הביצוע. איך זה עוזר? לאנשים בעלי הפרעות קשב קל להתגייס למשימות קצרות-מועד, הקושי שלהם הוא בשימור מאמץ לאורך זמן, דבר המתבטא בדחיינות או בהימנעות. חלוקת משימה למקטעים מסייעת להם "לראות את האור" בקצה המנהרה הקוגניטיבית.
כדי ללמוד עוד אודות כיצד ניתן לתת כלים לניהול קשב וריכוז אתם מוזמנים לצפות בסרטון מטה.